مشعلی پلوس پراید چیست؟
پلوس (Axle Shaft) یکی از مهم ترین قطعات در جلوبندی خودرو است که وظیفهی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را بر عهده دارد. ديفرانسيل وظيفه تنظيم دور چرخ ها را به عهده دارد و مابين چرخهای راست و چپ، عقب و يا جلو قرار گرفته است.
در واقع نیروی تولید شده توسط موتور ماشین به چرخهای محرک منتقل میشود. این روند در خودروهای دیفرانسیل عقب و جلو مسیر متفاوتی را طی میکند.
در خودروهای دیفرانسیل عقب یا محرک عقب، نیرو پس از موتور از طریق میل گاردان به دیفرانسیل و سپس از طریق دو پلوس به چرخ ها منتقل میشود.
قطعات اصلی پلوس
پلوس از چهار قسمت اصلی شامل سر پلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است.
1- سرپلوس
سرپلوس قطعهای است که پلوس را به چرخ ها متصل کرده و نقش اصلی را در انتقال نیرو ایفا میکند. در انتهای پلوس قسمتی که به چرخها متصل میشود باید متحرک باشد تا امکان چرخش چرخها در هنگام پیچیدن و دور زدن فراهم شود.
2- مشعلی پلوس
مشعلی پلوس قطعهای است که در انتهای گیربکس قرار گرفته و با اتصال به سه شاخ پلوس که داخل قسمت داخلی گیربکس قرار میگیرد، به پلوس متصل میشود.
3- سه شاخه پلوس
سه شاخته در قسمت اتصال میله پلوس با مشعلق قرار دارد. اگر این قسمت دچار خرابی شود باعث ضربههای پی در پی به موتور و در آخر صدمه دیدن دسته موتور ماشین میشود.
4- گردگیر پلوس
وظیفه اصلی گردگیر پلوس محافظت از پلوس در برابر گردوغبار و آلودگی است. همچنین گردگیر پلوس از نشت کردن روغن مفصل پلوس هم جلوگیری میکند. گردگیر پلوس بین چرخ و گیربکس قرار میگیرد و از این رو قطعه بسیار مهمی به حساب میآید.
انواع علائم خرابی پلوس
اگر هرکدام از اجزای پلوس خراب شده باشند، نتیجه آن بروز سروصدای غیرعادی از چرخهای جلو خواهد بود اما متداولترین خرابی پلوس، پاره شدن گردگیرهای آن است. پارگی این قطعه موجب وارد شدن صدمات جدی به سرپلوس و مفصلها خواهد شد. همچنین اگر در هنگام دور زدن یا پیچیدن با صدای تق تق مواجه شدید احتمالاً سرپلوس خراب شده است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.